Techniki mindfulness – nowoczesne treningi uważności

Życie w codziennym biegu niszcząco wpływa na nasze skupienie, ciągle dzwoniący telefon, powiadomienia rozpraszają nas i odciągają od obowiązków. Często zapominamy o tym, co jest tu i teraz i odpływamy gdzieś… Tam. Żyjemy na autopilocie, nie zwracamy na nic uwagi, zamartwiam się czy aby na pewno żelazko jest wyłączone, a drzwi od domu zamknięte. Przez to poziom stresu wzrasta, a poziom zadowolenia z życia spada. My stajemy się przez to mniej wydajni i bardziej ponurzy, wciąż zastanawiamy się, co będzie dalej. 

Skup się! Mindfulness – trening uważności 

techniki mindfulness - trening uważnościWciąż martwisz się tą rozmową kwalifikacyjną, przykrymi obowiązkami, które prędzej czy później musisz wykonać lub jesteś studentem i nie potrafisz się skupić na wykładach lub powtórkach do zbliżającego się kolokwium? Takie czarne myśli nie pozwalają nam cieszyć się z danego momentu i po prostu być. Techniki mindfulness – trening uważności pomagają w okiełznaniu myśli i skupieniu uwagi na tym, co jest tu i teraz. Zwiększenie uważności redukuje stres związany z codziennym życiem, redukuje rumacje (obsesyjne, nieprzyjemne myśli). Polepsza pamięć i radzenie sobie z emocjami, zwiększa naszą empatię. Skupienie się pozwala nam na lepszy wgląd wewnątrz samych siebie, co pozwala nam na lepsze poznanie i rozwiązanie problemów. Nasza samoocena wzrasta, ponieważ zaczynamy radzić sobie z trudniejszymi sytuacjami, przez co odnosimy małe sukcesy. Wpływa to również na naszą satysfakcję z relacji, w których obecnie się znajdujemy, a czasem pomoże wyplątać się z tych gorszych. Należy jednak pamiętać, że skupienie to nie to samo, co stan relaksu. Podczas treningu skupienia nie musimy czuć się dobrze ani komfortowo. Masz obserwować i notować zjawiska. Najprostszym ćwiczeniem jest skupienie się na liczeniu oddechów. Można poświęcić na nie kilka minut w pracy lub w ten sposób zrobić sobie przerwę od nauki. Oprócz oddechów możesz obserwować liście na drzewach, przechodniów czy wsłuchać się w swoje bicie serca.

Treningi uważności skupiają się na byciu tu i teraz, na czerpaniu z danego momentu w życiu. Celem treningu jest uświadomienie własnych emocji, myśli i odczuć sensorycznych, a nie rozpamiętywaniu negatywnych wydarzeń z przeszłości czy martwieniu się na przysłowiowy ,,zapas”. Techniki mindfulness chronią nas przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, które wynikają z życia w stresującym środowisku i pomagają w klasycznych metodach leczenia, np. farmakologiczne, niefarmakologiczne, rehabilitacyjne. Nie powoduje skutków ubocznych, jej koszty są niewielkie, a ćwiczenia możemy wykonywać w domu.