Czy warto stosować dodatki do skrzyni biegów?

Duży odsetek światowych pojazdów jest wyposażony w manualne skrzynie biegów. Nie wszystkie oleje przekładniowe nadają się do stosowania w przekładniach ręcznych. Niektóre oleje mogą powodować szkody. Przekładnie ręczne wymagają własnych, dedykowanych płynów, aby zapewnić maksymalną wydajność i długą żywotność układu. Istnieje rosnące zapotrzebowanie na wydłużone okresy między wymianami oleju w połączeniu z dłuższymi okresami między przeglądami.

Korzyści z dodatków do skrzyni biegów

dodatek do manualnej skrzyni biegówRodzina dodatków do układów napędowych obejmuje dodatki do oleju przekładniowego zaprojektowane w celu optymalizacji osiągów zarówno w tylnych osiach, jak i w ręcznych skrzyniach biegów. Zostały opracowane, aby spełnić określone wymagania dotyczące jakości, wydajności, zgodności z bazami, odpowiedzialności za środowisko i efektywności cenowej. Oprócz zgodności ze specyfikacjami, dodatek do manualnej skrzyni biegów powinien spełniać również najnowsze wymagania dotyczące oszczędności paliwa i stabilności temperatury. Oprócz głównych elementów, takich jak łożyska i koła zębate, które podlegają dużym obciążeniom we wszystkich przekładniach, najważniejszymi elementami w ręcznej skrzyni biegów są synchronizatory, które wyrównują prędkości obrotowe podzespołów podczas zmiany biegów. Każdy mechanizm synchronizujący zawiera pierścień blokujący o profilu stożkowym, który pasuje ciasno na stalowym stożku na wybranym elemencie zębatym. Wraz ze wzrostem ciśnienia na pierścień synchronizatora przez mechanizm, dwa elementy przekładni obracające się z różnymi prędkościami są zsynchronizowane, umożliwiając płynne włączenie koła zębatego. Powodzenie tej operacji zależy od wystarczającego tarcia. Tarcie zależy od gładkości stykających się powierzchni, a także od siły, z jaką są one dociskane. Użycie niewłaściwego smaru może wpłynąć na wydajność synchronizatorów i całego systemu skrzyni biegów. Oczywistymi objawami używania niewłaściwego płynu są skrzypienia skrzyni biegów podczas prób zmiany biegów, co zmusza kierowcę do wywierania bardzo wysokiego nacisku na dźwignię zmiany biegów w celu włączenia kół zębatych, co może powodować jej uszkodzenia.

Odpowiednie dbanie o układ napędowy, stosowanie dobrych dodatków i smarów wydłuży żywotność przekładni zębatych w skrzyni biegów. Warto o to dbać, ponieważ ewentualne naprawy czy też wymiany tego układu, w zależności od modelu auta, potrafią być kosztowne. W przypadku starszych aut, często wymiana skrzyni biegów potrafi osiągnąć połowę wartości auta, co staje się nieopłacalne.